Iala-A

Het IALA-A waarbij IALA staat voor: International Association of Lighthouse Authorities Geldt buitengaats rond geheel Europa, Afrika, Azië en Australie.
In dit IALA-A systeem komen vijf soorten markeringen voor, namelijk:

Cardinale markeringen

De cardinale markeringen worden gebruikt om 'speciale' gebieden aan te wijzen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ondieptes.
Het gebied welke gemarkeerd moet worden wordt verdeeld in vier kwadranten: Noord, East, South en West.
Als bekend is hoe een boei ligt ten opzichte van een te markeren punt, is ook bekend aan welke kant men de boei moet passeren om vrij te houden van het gevaarlijke gebied. 
De vorm van het topmerk en de kleuren van de boei maar ook het karakter van het licht zijn bepalend voor de plaats die de boei inneemt ten opzichte van het gevaar.
De topmerken van de boei bestaan uit kegels en zijn dubbel uitgevoerd, en de boei is uitgevoerd in een combinatie van de kleuren geel en zwart.
De punten van de topmerken geven aan waar de boeien zwart zijn.

De lichtkarakters van de boeien hebben verband met de wijzerplaat van de klok ( Zolang je geen digitale klok hebt ) 

Het licht van een Oost boei schittert 3 maal ( Oost is 3 uur )
Het licht van een Zuid boei schittert 6 maal ( zuid is 6 uur )
En u had het misschien al geraden dat de West boei 9 schitteringen kent ( West is 9 uur )
Dan de Noord boei deze schijnt continu 
Ter onderscheiding van het karakter van de West boei wordt aan de 6 schitteringen een lange schittering ( long Flash ( LFl ) ) toegevoegd.

Bij een nieuw gevaar welke pas recent bekend is wordt er gebruik gemaakt van een boei met andere kenmerken.
Deze boei is verticaal blauw/geel gestreept en wanneer er een topteken aanwezig is zal deze bestaan uit een rechtopstaand geel kruis.
Ook kan deze boei voorzien worden van een morse code D ( lang-kort-kort ) welke dan te zien is op het radarscherm. 



Laterale markeringen

De Laterale markering ligt aan de uiterste begranzingen van het vaarwater. 
In de betonningsrichting liggen de stuurboordstonnen rechts en de bakboordstonnen aan de linkerzijde van het vaarwater.
Deze betonningsrichting is vanuit zee naar de haven toe. Over het algemeen ligt de betonning met de wijzers van de klok mee over het continent.
Wanneer er twijfel kan ontstaan over de richting waarin de betonning ligt, kan er in de zeekaart door middel van een pijl met aan beide kanten twee cirkels worden aangegeven welke richting er moet worden aangehouden.

De boei welke aan bakboord ligt kan er als volgt uitzien:

De vorm kan Stomp, Sparvormig, of Pilaarvormig zijn.
De kleur is altijd rood.
Het topteken moet een rode cillinder zijn.
Het licht zal rood zijn en met een karrakter naar keuze.



Aan stuurboord ziet de boei er als volgt uit:

De vorm is Spits, Spar, of Pilaarvormig.
De kleur is groen.
Het topteken is een groene kegel met de top naar boven.
Het licht is groen, en net als de bakboordsboei is het karakter naar keuze.



En hoe zit dat bij bijvoorbeeld een T splitsing?

Hiervoor zijn er twee type scheidingsboeien bedacht en ingevoerd. Deze met het aanbevolen vaarwater aan Stuurboord en deze met het aanbevolen vaarwater aan, hoe kan het ook anders, Bakboord.

De scheidingston waarbij het aanbevolen water aan stuurboord ligt is Spar, Stomp of pilaarvomig
Heeft een rood met groene band en heeft als topteken een rode cillinder.
Het lichtsignaal is rood en heeft als karakter FLash(2+1)

De scheidingston met het aanbevolen vaarwater aan bakboord heeft dezelfde vorm als de andere scheidingston.
De kleur is nu groen met een rode band en het topteken een groene kegel met de top naar boven.
Het licht is groen met als karakter FLash(2+1)

Om vaarwaters met gelijke waardes aan te geven wordt er gebruik gemaakt van cardinale markeringen.

Overige markeringen


Losliggend gevaar:

Vorm: Spar of pilaar.
Kleur: Zwart met één of meerdere rode banden.
Topteken: twee boven elkaar geplaatste zwarte bollen.
Licht: Wit, Karakter FLash (2)

Deze boei wordt op het gevaar gelegd, het water rondom de boei is dus bevaarbaar.



Veilig vaarwater:

Vorm: Spar of pilaar of bolvormig.
Kleur: Rood wit verticaal gestreept.
Topteken: Rode bol.
Licht: Wit, Karakter staat in de zeekaart.

De markering 'Veilig vaarwater' geeft aan dat zich rondom de boei veilig vaarwater bevind, een Uiterton, of Verkennings ton is hier een voorbeeld van.



Betonning met een bijzondere betekenis:

Vorm: Naar keuze, maar niet in strijd met de laterale betonning.
Kleur: Geel.
Topteken: Een geel liggend kruis.
Licht: Geel, met een karakter naar keuze.