Zwolle - Sneek
Na 2 jaar klussen aan mijn project bootje mocht ze eindelijk het water in, in Zwolle, dat wel. En dus moest er koers gezet worden naar het o zo mooie Friesland, Sneek welteverstaan waar ik een ligplek had gehuurd. Zodoende 2 routes uitgestippeld en uiteindelijk de 'Rode' route gevolgd. Omdat ik op Zaterdagochtend werk kon er pas om 2 uur gevaren worden. Onder een mooi zonnetje de haven verlaten waarna het uiteraard meteen begon te regenen. Dus cabriokapje opgezet en rustig de 'reis' vervolgt. Het varen verloopte zeer voorspoedig en al gauw was ik de weerribben door en was ik aan het wachten voor de brug in Ychtenebrug. hoe toepasselijk. wink-emoticon Na een ietwat trage bediening, omdat het seizoen nog niet echt begonnen was, het Tjeukemeer op gevaren om langzamerhand een ligplek te zoeken om het avondeten klaar te maken. De Tsjukepolle leek een mooie ligplek te zijn, relatief beschut dus geen last van de harde wind en de golven. So far so good. Bij het naderen van de steiger de achteruit ingeschakeld. Niets..... Nogmaals in de vrij en weer in de achteruit. Klik... Klunk.... maar nog steeds geen achteruit. Okay dan het roer maar volledig naar bakboord om toch de klap op de steiger iets te verminderen. Stuurtje rond maar ook daar gebeurde niets en zo lag ik met een flinke klap stil tegen de steiger. Trossen vast en eerst maar eens op onderzoek uit waarom ik geen achteruit en geen roer kon geven. Bij het openen van het motorluik bleek de oorzaak al snel duidelijk. Bij het in de achteruitslaan had de schroef de as uit de koppeling getrokken en had daarbij het roer geraakt waardoor de roerkoning van het roer afgeschoten was. De pen die door de roerkoning zat was waarschijnlijk door het trillen van de boot langzaam uit de roerkoning geglipt en de tik van de as was genoeg om hem helemaal eruit te 'tikken'. Afijn een mooi klusje voor na het eten, en zo zat om 10 uur s'avonds alles gelukkig weer op z'n plek. Omdat de bruggen toch al lang dicht zaten besloten om de volgende ochtend verder te varen. De volgende ochtend zat ik om 7 uur s'ochtens weer achter een werkend roer en kon ik richting een onstuimig Snekermeer varen. halverwege het Snekermeer viel het mij op dat de motor anders klonk, en rook. Maar ach, niks geen ervaring met deze boot, en motor dus dat zal wel niets zijn. Helaas nog geen 200 meter verder een vieze grijs-zwarte rook van onder het motorluik. In paniek de motor stopgezet en het luik open gegooid. Al snel was de oorzaak gezien, een grote zware jerrycan was door de golven op de koelleiding gevallen waardoor deze afgeknepen werd, de motortemperatuur veel te hoog opliep, en de impellor door het vacuum kapot ging. Na het vervangen van de impellor de motor voorzichtig gestart en even laten lopen. Tot zover geen extra problemen de motor bleef op temperatuur en koelwater werd goed aangezogen. Jippie er kon weer verder gevaren worden! Uiteraard werd er door mij te vroeg gejuicht want een kleine 100 meter verder bleek er een flinke 30 cm water onderin de bilge te staan en tot overmaat van de ramp werd er bij elke slag van de motor extra water in de bilge gegooid. Het waterlock bleek door de hoge motortemperatuur gesmolten te zijn en bij elke achteropkomende golf en kwam er water binnen. Ook was al het afgegeven koelwater de bilge in gestroomd. Nogmaals werd de motor stop gezet en het waterlock werd snel verwijderd waarna beide einden van de uitlaatslang met behulp van een flinke rol ductape weer aan elkaar verbonden konden worden. Toen kon voorzichtig de laatste paar honderd meter naar de ligplek gevaren worden. En zo, niet zonder tegenslag, had ik toch mijn tochtje van Zwolle naar het Sneekermeer voltooid.