Stabiliteit

De stabiliteit van een schip is belangrijk, dat moge duidelijk zijn.

Onvoldoende stabiliteit kan serieuze gevolgen voor de veiligheid van het schip en de bemanning hebben. Maar naast onvoldoende stabiliteit kan een schip ook teveel stabiliteit hebben.

Voordelen van een grote stabiliteit:

- Het schip heeft meer weerstand tegen invloeden van binnen en/of buitenaf.

Voordelen van een kleinere stabiliteit:

- Het schip slingert rustiger in zeegang wat comfortabeler is voor bemanning maar ook veel minder krachten opleverd voor het schip.

Wanneer een boot van de werf af komt mag je er vanuit gaan dat de boot voldoende stabiliteit bezit. Hier is immers tijdens het ontwerpen en de bouw van de boot rekening mee gehouden.

Wel kan men de stabiliteit veranderen door onder andere gewichten te verplaatsen.

De stabiliteit is optimaal wanneer de boot, tijdens het varen in golfslag, rustig heen en weer rolt over de golven. Bij teveel stabiliteit, of oprichtend vermogen, zal de boot na slagzij (te) snel weer terug willen keren naar haar rustpositie. Dit kan oncomfortabel voor de opvarenden zijn en zelfs schade aan de boot toebrengen. Bij te weinig oprichtend vermogen zal de boot bij kleine golfslag al veel slagzij krijgen en kan zo zelfs omslaan. Men wil dus altijd tussen de twee uitersten zitten. 

De stabiliteit kun je vergroten door.

Meer gewicht onderin de boot / minder gewicht bovenin de boot.

Om de stabiliteit dan te verkleinen kan het omgekeerde gedaan worden:

Minder gewicht onderin de boot of door meer gewicht bovenin de boot toe te voegen.